Det kommer
regelmessig nye oppdateringer om den religiøse situasjonen i Norge i dag. Om
disse dataene er troverdig er vanskelig å si, men vi vet at dagens Norge er
blitt et meget flerkulturelt samfunn, og derfor er det et mangfoldig syn på
religion. Vi ser en økt tendens til at stadig flere ikke ønsker å bekjenne seg
til en religion, og dermed blir prosentandelen ikke-religiøse av befolkningen større.
For noen uker tilbake fikk klassen min utdelt en RLE-oppgave som gikk
ut på å undersøke hvordan elever og lærere på skolen forholder seg til
religion. Det ble lagd en enkel spørreundersøkelse som grupper på tre elever
delte ut til de ulike klassene og lærerrommene på skolen. Gruppen min så på den
religiøse situasjonen blant lærerne. I undersøkelsen ble spørsmål som; «hvilken
religion tilhører du?», «Hvor troende er du?», «Hvor ofte deltar du på
religiøse aktiviteter?» og «Respekterer du andre religioner?» stilt.
Generelt på skolen
Da vi som klasse
samlet inn alle resultatene fra de ulike gruppene, fikk vi se at det var noen
tydelige tendenser som gikk igjen. Med tanke på at skolen har mange elever med
ulik etnisk bakgrunn, så ble jeg ganske overasket da jeg så at det var
kristendom som flertallet hadde svar at de tilhørte. Personlig har jeg fått
inntrykk av at det nesten er like mange muslimer som kristne på skolen, og
nettopp derfor ble jeg overrasket når resultatet ikke var i samsvar med min
hypotese. Jeg tok altså grådig feil da jeg på forhånd var ganske sikker på at
kristendom og islam ville være jevnstilt.
Av de som ble spurt
på studiespesialisering, så viste det seg at av 40 elever var; 24 elever kristne, 6 elever muslimer og 10 elever enten ateist,
agnostiker eller ingen av
alternativene. For meg var det uventet at så mange som 24 elever var
kristne. Dette betyr at det kan være mange troende der ute, om de er kristne
eller ei, som ikke liker å vise at de er religiøse. Det var ikke farlig å svare
ærlig på vår undersøkelse i og med at den var helt anonym. På grunn av anonymiteten er det mer
sannsynlig at undersøkelsen ble besvart seriøst.
Hele 83 % av
jentene svarte at de tilhørte en religion, noe som betyr at jentene er mer
troende enn guttene. Av guttene var det 67 % prosent som svarte at de tilhørte
en religion. Vi ser dermed en relativ stor forskjell mellom kjønnene, men dette
er ikke noe som overasker meg. Det er gjerne slik at jenter er mer følsomme og
blir lettere påvirket enn gutter. Gutter er som regel mer bestemte og mindre
påvirkelige når de skal ta et standpunkt i en sak.
Vi så også tydelige
forskjeller på studieprogrammene som spørreundersøkelsen ble delt ut til. I
motsetning til studiespesialisering der mange av elevene var religiøse, var det
bare 52 % av jentene og 29 % av guttene fra sciencelinja som krysset av på at
de tilhørte en religion. Dette resultatet kom heller ikke brått på, i og med at
de fleste elevene fra sciencelinja er realister som tror på naturvitenskapen.
På musikklinja var det
flest troende enn ikke-troende elever, altså 38 av 67 elever var troende. Den
dominerende religionen var kristendom som hele 31 av 67 elever krysset av på at
de tilhørte. Det var ingen muslimer på hele musikklinja, noe som i og for seg
ikke er så rart i og med at musikk gjerne knyttes til religion og kultur.
Kristne mennesker bruker ofte musikk i kirken og på andre religiøse samlinger,
mens muslimer ofte ikke bruker musikk i sine tilstelninger. Blant etnisk norske
er det vanlig å spille og lage musikk, mens i muslimske miljøer blir ofte
musikk lite prioritert.
Lærerne
Gruppen min undersøkte lærernes syn på religion, og på bildene kan man se resultatene av undersøkelsen vi gjorde.
Undersøkelsen ble
gitt ut til lærere i forskjellige aldersgrupper. Resultatet av undersøkelsen
viser at omtrent like stor del i de ulike aldersgruppene regner seg selv som
troende og ikke-troende. Vi ser allikevel en relativ stor forskjell på
aldersgruppene. De som er i 40-årene og har svart at de er ikke troende, har
likevel krysset av på at de tilhører kristendommen. De yngre ikke-troende
lærerne under 40 år har krysset av på at de er ateister eller ikke tilhører
noen religion. På bakgrunn av dette kan vi konkludere med at ikke-troende over
40 år føler en tilknytning til kristendommen, mens de yngre ikke-troende ikke
føler noe tilhørighet i det hele tatt. Det ser ut til at kristendommen hadde en
større posisjon i samfunnet da de over 40 år vokste opp. Hvis kristendommen var
en del av kulturen deres, er det da ikke så overraskende at de definerer seg
som kristne selv om de ikke tror på Jesus som verdens frelser og Guds sønn. Og
at de heller ikke tror på at Gud er verdens skaper.
Religiøse
aktiviteter er heller ikke noe lærerne prioriterer å delta på særlig ofte.
Flesteparten har svart at de bare deltar på religiøse aktiviteter ved høytider
eller aldri gjør det. Dette er felles for både troende og ikke-troende. Selv om
man er troende så betyr det ikke at man nødvendigvis ønsker å delta regelmessig
på religiøse aktiviteter. Det er også mange ikke-troende som velger å delta i
religiøse aktiviteter i blant fordi det er viktig tradisjon. Det kan for
eksempel være dåp, konfirmasjon, bryllup eller begravelse.
Felles for lærerne
på skolen er at de alle respekterer andre religioner. Dette kom heller ikke
overraskende på oss. Vi vet at som en lærer krever det at man må kunne
respektere andre elevers syn religioner, og dette er nødvendig fordi man
uansett vil møte forskjellige elever med ulike bakgrunner. Greåker VGS har et
multikulturelt miljø, og som lærer er det viktig å forstå at det fører til at
man får en multikulturell hverdag.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar