onsdag 4. juni 2014

Oppgave 1: Samtale mellom Buddha og Muhammed

 Muhammed: Denne teen her var ikke særlig god, Buddha. Jeg kan ikke huske sist jeg smakte på en te som dette.

Buddha: Jeg kan si meg enig i at denne teen ikke var særlig god. Men i motsetning til deg, så kan jeg huske sist gang jeg smakte på en så smakløs og kjedelig te. Det var når jeg var på vandring i Sahara-ørkenen for å få tilbake innsikten min. Jeg trengte å komme meg bort, og jeg trengte å se noe annet enn det jeg alltid ser. Derfor gikk jeg en mental meditasjonsreise gjennom ørkenen – med pyramidene i Egypt som mål.

Muhammed: Ikke verst. Rett og slett imponerende!

Buddha: Takk for det. Vet du hvem jeg møtte i ørkenen, Muhammed?

Muhammed: Nei, jeg vet ikke hvem du møtte. Fortell meg!

Buddha: Ja, det skal jeg fortelle deg. Jeg møtte selveste Jesus. Du undrer deg kanskje nå, men jeg kan garantere deg at Jesus fortsatt lever blant oss – jeg så han med mine egne øyne!

Muhammed: Hører jeg virkelig riktig? Møtte du Jesus?!

Buddha: Muhammed, jeg snakker helt sant. Og jeg lovte Jesus at hvis jeg noen gang skulle treffe deg, så skulle jeg hilse fra han.

Muhammed: Jeg skulle gjerne møtt han selv. Hvordan var virket han? Og hvordan så han ut?

Buddha: Han virket som en kul fyr, og menneskene har rett oppfatning av hvordan han ser ut. Han har nemlig både skjegg og langt hår. Veldig langt hår. Nesten litt for langt etter min smak. Men nok om det. Men Muhammed? Har ikke du og Jesus ganske mye til felles? Dere har begge bodd på jorda og vært profeter av deres gud. I motsetning til deg og Jesus som bare er profeter, så er jeg både er et menneske og en gudeskikkelse for min religion.

Muhammed: La meg først få én ting avklart før jeg svarer på spørsmålet ditt. Jeg er uenig med deg. Jeg synes gutter kler langt hår, selv så sparer jeg til lengre hår for øyeblikket. Dessverre så gror det ganske sakte.

Buddha: Det visste jeg ikke. Jeg har aldri sett for meg deg som en beach-boy med langt hår, men jeg aksepterer deg selv om du vil se ut som en kvinne. Men nå synes jeg du skal svare på spørsmålet mitt.

Muhammed: Jeg svarer når jeg vil, Buddha! Når du går så langt som å si at jeg ønsker å ligne et kvinnemenneske, så frister det ikke å svare på spørsmålet ditt. Men fordi jeg vil være et forbilde for andre mennesker, så skal jeg ignorere din uvitenhet, og svare deg. Det er en stor forskjell på meg og Jesus. Jesus har et nærere forhold til sin gud enn det jeg har. Dette på grunn av at jeg er en profet, og jeg bare er Allahs sendebud. Jesus er derimot en del av treenigheten, og han er Guds sønn og sendebud til jorden. På den måten blir han en stor del av Gud. Men jeg er selvsagt også viktig for min gud, Allah. Jeg er jo tross alt Allahs siste sendebud.

Buddha: Jeg forstår. Men nå vil jeg ikke snakke mer om Jesus. Jeg sitter jo tross alt her med deg. La oss se på noen av ulikhetene i våre religioner.

Muhammed: Ja, det kan vi gjerne gjøre. Det er noe jeg alltid har lurt på, Buddha. Hva er egentlig Nirvana?

Buddha: Det skal jeg fortelle deg, Muhammed. Det aller viktigste i buddhismen er å oppnå Nirvana. Nirvana er en ideell tilstand der du skal kunne finne harmoni, ro, glede og fred med deg selv, og de andre rundt deg. Denne tilstanden oppnår man når man har nådd oppvåkningen. Noen definerer nirvana som frelse, andre ikke. Jeg mener det er opp til menneskeheten å tolke hva denne sinntilstanden egentlig er.  

Muhammed: Oi, det visste jeg ikke. Kan du fortelle meg mer om denne oppvåkningen?

Buddha: Det tar lang tid før man kan oppnå en slik oppvåkning. Det handler først og fremst om å finne sin indre fred, og det å kunne finne balansen mellom glede, kjærlighet og harmoni. Alt det negative skal legges til side, og man skal ikke lenger føle grådighet, hat og misunnelse. Dette kalles også for sinnsgifter, og når sinnsgiftene forsvinner, så forsvinner også årsakene til lidelse. På den måten kan man finne indre fred, og man oppnår den såkalte oppvåkningen.

MuhammedDette høres veldig fascinerende ut, men også veldig krevende.

Buddha: Ja, det er krevende. Hvordan er det i din religion?

Muhammed: I vår religion handler alt om hvordan vi velger å leve livet vårt. Valgene vi tar underveis har utrolig stor betydning for oss senere i livet, og etter at livet har tatt slutt. Du vet jo at man skal ta riktige valg og heller gjøre gode gjerninger, framfor å gjøre onde gjerninger. Du vet kanskje også at en muslim har to engler sittende på skuldrene, en på høyre side og en på venstre. De to englene registrerer alle valg, hendelser, situasjoner og gjerninger som muslimen går i gjennom i løpet livet sitt.

Buddha: Jeg tror egentlig at alle religioner har som felles at man skal gjøre gode gjerninger. Men dette med englene… Hvorfor registrerer de alt et muslimsk menneske foretar seg i løpet av livet?

Muhammed: Englene vil legge alle dine gode og vonde gjerninger i to vektskåler da livet ditt er over. Skålen som veier mest, vil kunne påvirke deg om du havner i paradis eller i helvete. Her gjelder det å ha en vekt som domineres av gode gjerninger. De samme englene vil også stille deg et spørsmål rett etter at du har gått bort. «Hva har du å si om Gud og om profeten?» Da må man svare med den islamske trosbekjennelsen; «Det finnes ingen gud uten Allah, og Muhammed er hans sendebud». Klarer man ikke å svare med trosbekjennelsen, er det åpenbart at man ikke har vært en troende muslim.

Buddha: Jeg forstår. Så det er englene som avgjør om man vil havne i paradis eller i helvete?

Muhammed: Nei det er det ikke. Det er Allah som til syvende og sist bestemmer din framtid. Han kan sende deg til paradis eller helvete akkurat som han selv vil. Det sies at han ikke har særlig følelser rundt denne avgjørelsen.

Buddha: Da lærte jeg noe nytt i dag også. Det er spennende å lære om andre religioner. Mitt siste spørsmål til deg, Muhammed. Hvordan er utbredelsen av islam i dag?

Muhammed: I dag bor det mellom 1,3 og 1,5 milliarder muslimer i verden, og i antall tilhengere regnes Islam som verdens nest største religion. Ca. 15 % av alle verdens muslimer er sjiamuslimer, mens de resterende 85 % er sunnimuslimer. Innenfor både sjia- og sunnimuslimer finnes sufismen som er en mystisk retning innen Islam. Hvordan er utbredelsen av buddhismen i dag? Og er buddhismen egentlig en religion?

Buddha: Det er virkelig mange som tror på islam skjønner jeg, Muhammed. For å svare på spørsmålet ditt; buddhismen er ikke en religion, men en filosofi, mener noen. Andre peker på at den regnes som en av de store verdensreligionene, og at den derfor allerede er klassifisert som religion. Personlig mener jeg det er en religion, men allikevel mener jeg det ikke er så viktig hva menneskene tenker at det er. Det viktigste for meg er at de kan praktisere den buddhistiske tro og finne fred med seg selv gjennom å praktisere buddhistisk lære og meditasjon. I dag er buddhismen verdens fjerde største religion, og det er rundt 550 millioner buddhister i verden.

Muhammed: Jeg forstår. Og jeg tror at våre religioner er ganske ulike. Men samtidig tror jeg også at vi kan finne noen fellestrekk i religionene våre.

Buddha: Det stemmer nok, Muhammed. Grunnverdiene i både islam og buddhismen er nok like på flere områder. Men nå må jeg gå! Jeg skal meditere. Jeg mediterer nemlig mange ganger om dagen. Jeg er glad for at jeg møtte deg – tusen takk for praten. Og takk for at du lærte meg noe nytt.

Muhammed: Det var hyggelig å snakke med deg også, Buddha! Jeg er sikker på at du er et godt forbilde for menneskene på jorden som tror på deg og din religion. Kanskje sees vi igjen. Ha det bra.





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar